Hvorfor vi går op i håndværket

Vi har fokus på håndværket, fordi vi tror på, at håndværksmæssige detaljer kan gøre hele forskellen. Når du ser feminint strik, der er smukt forarbejdet, sætter du måske automatisk mere pris på den. Udover den synsmæssige gevinst, så minder det dig om, at der er brugt ekstra meget tid på at fremstille din strikbluse. Et menneske har stået og arbejdet med sine hænder for at opnå en bestemt detalje eller en smuk raglan. 

Manuelt arbejde kontra elektronisk styret

Når vi ønsker at have fokus på håndværket, synes vi, at produktet må strikkes på en manuel strikkemaskine i fully fashion, dvs. en bluse strikkes helt færdig i facon med indtagninger, udtagninger, raglan, ribkanter mm. Dette er tidskrævende, men giver et smukt og tidløst resultat og en god pasform. Selve strikket bliver lidt mere levende og en anelse mere uperfekt, end hvis det var fremstillet på fuldt elektroniske maskiner.

En anden fordel ved at få vores uldstrik produceret i fully fashion handler om at undgå spild i form af fraklip i produktionen. Meget strik er produceret som en metervare på fuldautomatiske strikkemaskiner, klippes op og overlockes/syes sammen til slut. I den proces vil der være en del fraklip, som smides ud og brændes. I fully fashion strikkes præcist det, der skal bruges og intet mere.

Design med håndværksmæssige detaljer

Designet er udpræget klassisk med træk tilbage til 50’erne og 60’erne, hvor formgivning, tilskæringer og håndværksmæssige detaljer var en selvfølge. Du ser i vores styles mange fine detaljer, som en synlig raglan, ombukkede kanter, ”tubulare” (= en ekstra kant lagt ind mellem strik og rib, som danner en smuk overgang). Detaljerne får din strikbluse til at virke færdiggjort og giver den et eksklusivt look og betyder måske, at du automatisk sætter mere pris på den.

Håndværket forsvinder fra Danmark

Tilbage i 50’erne og 60’erne var Midtjylland et blomstrende centrum for tekstilproduktion i Danmark. Strikkerier, væverier og systuer lå side om side, og mange mennesker havde deres levevej her. Måske var det ikke udelukkende rosenrød historie, der kan sikkert berettes om en del udslidte medarbejdere, dårlige arbejdsstillinger osv. Men faktum er, at der er forsvindende lidt tilbage, og at langt den overvejende del af produktion af tekstiler i dag foregår i Østen, Kina, Indien, Bangladesh osv. 

Er det så et problem? Det er altid et problem at miste viden om produkters fremstilling, bl.a. fordi vi bliver afhængige af andre lande, men også som private personer mister vi evnen til selv at bruge vores hænder til at lave nyttige produkter og endda evnen til at reparere vores tøj, når det er slidt. 

En anden problemstilling er, at det er sværere at følge produktion og miljømæssig belastning på lang afstand end på kort afstand. Og kulturforskelle kan være svære at håndtere, så også derfor er vi blevet i Europa og håber på med tiden at kunne producere nogle af vores styles i Danmark. Læs evt. mere om det her. Læs evt. mere om det her.